Wtorek, 03/06/2025
Postępy prac przy budowie drogi – maj 2025
W maju 2025 roku na placu budowy prowadzono intensywne prace w trzech kluczowych obszarach: drogowej, mostowej oraz infrastruktury podziemnej.
Roboty drogowe:
Na odcinku od początku inwestycji do ronda przy ul. Długiej (km 3+850 – km 4+650) kontynuowano prace ziemne, w tym wymianę gruntów oraz przygotowanie terenu pod formowanie nasypów. W rejonie ronda na ul. Młyńskiej wykonano podbudowę z kruszywa oraz zamontowano krawężniki na pierścieniach wewnętrznym i zewnętrznym ronda.
Od ronda w kierunku przejścia podziemnego (PP-1) ukształtowano skarpy i wykonano górną warstwę nasypu, nadając budowli ziemnej docelowy kształt. Na odcinku od przejścia PP-1 do estakady ED-2 kontynuowane są prace ziemne związane z formowaniem nasypu – ich zaawansowanie szacuje się na około 50%.
Na dojazdach do estakady ED-5 od strony Kielc, w rejonie cieku Morawka, przeprowadzono wymianę gruntu. Łącznie w maju wbudowano około 40 tys. m³ gruntu na terenie całej inwestycji.
W kilometrażu 6+075 – 6+175 wykonano odcinek próbny warstwy mrozoochronnej z kruszywa łamanego. Laboratorium GDDKiA zatwierdziło zarówno zastosowaną technologię, jak i użyte materiały, co umożliwia ich wdrożenie na kolejnych odcinkach.
Kontynuowano także roboty brukarskie, obejmujące montaż krawężników, obrzeży betonowych, nawierzchni z kostki brukowej oraz zagospodarowanie przejścia podziemnego. Aktualne zaawansowanie robót drogowych wynosi 19,37%.
Roboty mostowe:
Prowadzono prace przy budowie ustrojów nośnych estakad ED-2 i ED-5, obejmujące zbrojenie, betonowanie oraz sprężanie segmentów konstrukcyjnych.
- Na obiekcie ED-2 (estakada drogowa nad rzeką Czarna Nida) roboty toczyły się równolegle na obu jezdniach.
- Na obiekcie ED-5 (estakada drogowa nad rzeką Morawka) – na jezdni prawej.
Na obu estakadach do tej pory wykonano łącznie 42 szt. segmentów konstrukcyjnych.
Zakończono również betonowanie płyt nośnych na obiekcie WD-3 oraz wykonano zasypki przyczółków obiektu MD-4. Zaawansowanie robót mostowych na koniec maja wynosi 39,59%.
Roboty branżowe:
Zakończono przebudowę sieci wodociągowej w jednym z rejonów inwestycji. W ramach przebudowy gazociągu wysokiego ciśnienia zrealizowano m.in. spawanie rur, odwodnienie, wykonanie wykopów, montaż sieci oraz częściowe zasypki.
Kontynuowano montaż wpustów i przykanalików kanalizacji deszczowej w kilometrażu km 5+750 – 6+200. W zakresie prac teletechnicznych zakończono budowę kanału technologicznego na odcinku km 4+600 – 5+100. Zaawansowanie prac branżowych na koniec maja wynosi 40,28%.
Wtorek, 06/05/2025
W kwietniu 2025 roku, Wykonawca kontynuował prace budowlane w zakresie drogowym, mostowym oraz przebudowy sieci podziemnych.
Szczegółowy zakres prac drogowych:
- W obrębie ronda przy ul. Młyńskiej wykonano 90% pierścienia w zakresie górnej warstwy nasypu (GWN) oraz podbudowy pomocniczej z kruszywa łamanego. Obecnie w tym rejonie prowadzone są prace związane z budową kanalizacji deszczowej.
- Kontynuowano wznoszenie nasypów na trasie głównej w dziewięciu lokalizacjach oraz na drogach dojazdowych w pięciu miejscach.
- Przeprowadzano wymianę gruntu na trasie głównej w kilometrażu 4+220 – 4+240 oraz 4+290 – 4+310. Lokalizacja ta znajduje się na początku inwestycji, bezpośrednio przylegającym do obecnej drogi krajowej nr 73, która przechodzi w etap I inwestycji (tj. dwie jezdnie w kierunku Kielc). Prace te są widoczne dla użytkowników poruszających się DK 73.
- Realizowano roboty brukarskie, w tym montaż krawężników i obrzeży betonowych, w ciągu komunikacyjnym od ronda przy ul. Młyńskiej w kierunku przejścia dla pieszych PP1 – tj. na drodze serwisowej DJ 112, w kilometrażu od 0+200 do 0+385.
Zaawansowanie robót drogowych na koniec kwietnia wyniosło 12,35%.
Zakres prac mostowych:
- Betonowano segmenty startowe obiektów ED-2 oraz ED-5 (estakady drogowe).
- Montowano zbrojenie i specjalistyczne elementy konstrukcyjne, w tym wózki nawisowe na obiektach ED-2 i ED-5.
- Wykonywano zasypki podpór oraz izolacje cienkowarstwowe przy obiektach PP-1 (przejście dla pieszych), ED-2 (estakada drogowa) i WD-3 (wiadukt drogowy).
- Wykonano montaż prefabrykowanych belek typu T oraz deskowania traconego na ustroju nośnym obiektu WD-3.
Zaawanasowane robót mostowych w kwietniu zakończyło się na poziomie 35,81%.
Zakres prac branżowych:
- Przebudowano kolidujące sieci podziemne, w tym sieć gazową, w rejonie ul. Młyńskiej. Prace te wiązały się częściowo z czasowym zamknięciem – przed Świętami Wielkanocnymi – odcinka drogi serwisowej na trasie ul. Młyńska – Piaseczna Górka (DJ 8).
- Zdemontowano napowietrzną linię kablową telekomunikacyjną.
- Zbudowano nową kanalizację kablową wzdłuż zaprojektowanej trasy.
- Rozpoczęto budowę kanału technologicznego na odcinku km 4+600.
Zaawanasowane robót branżowych w kwietniu zakończyło się na poziomie 39,97%.
Środa, 09/04/2025
Od dnia 15.04.2025 (wtorek) godzina 8:00 na okres dwóch tygodni, Wykonawca wprowadza Czasową Organizację Ruchu związaną z zamknięciem drogi serwisowej (DJ8) wzdłuż DK 73 na odcinku od ulicy Młyńskiej w Morawicy do pierwszych świateł (skrzyżowanie DK73 z ul. Żurawią) w Piasecznej Górce (km 22+300). Zamknięcie drogi związane jest z przebudową infrastruktury gazowej. Objazd możliwy drogami lokalnymi.
Czwartek, 03/04/2025
W marcu 2025 roku, w branży drogowej, Wykonawca kontynuował prace ziemne związane z przygotowaniem podłoża gruntowego pod nasypy. Po zakończeniu okresu zimowego, 15 marca, wznowiono roboty związane z formowaniem nasypów. W obrębie ulicy Młyńskiej usunięto humus i przystąpiono do realizacji nasypów pod rondo wraz z dojazdami od strony Kielc. Prace ziemne związane z formowaniem nasypów prowadzone były na całym odcinku. W ciągu ulicy Długiej, w zakresie nowego przebiegu drogi, rozpoczęto wykonanie odcinka próbnego dolnych warstw konstrukcji jezdni – obecnie ulica Długa jest zamknięta dla ruchu. Ponadto wznowiono roboty na drogach dojazdowych, gdzie również rozpoczęto prace związane z formowaniem nasypów. W nadchodzącym miesiącu rozliczeniowym (kwiecień 2025) Wykonawca planuje rozpocząć wykonywanie warstw konstrukcyjnych na drogach dojazdowych. Prace drogowe zakończyły się w poprzednim miesiącu na poziomie 10,92%.
W branży mostowej, przy estakadach ED-2 i ED-5, prowadzone były prace związane z wykonaniem elementów startowych, tj. montaż rusztowań i deskowań oraz zbrojenie i betonowanie. Rozpoczęto także wykonanie zasypek konstrukcyjnych korpusów przyczółków na obiekcie ED-2 (estakada drogowa przekraczająca rzekę Czarna Nida). W odniesieniu do wiaduktu drogowego (WD-3) nad ulicą Długą, w poprzednim okresie sprawozdawczym (marzec 2025), Wykonawca prowadził roboty fundamentowe na podporze w osi B. Realizowano również prace związane z wykonaniem przyczółków na podporze w osi B – część nadziemna obiektu, obejmujące montaż rusztowań, deskowanie, zbrojenie oraz betonowanie. Wokół mostu pełniącego funkcję przejścia dla zwierząt (MD/PZM-4) prowadzono prace porządkowe w obrębie obiektu. Obecnie konstrukcja nośna obiektu została zabetonowana. Na kwiecień 2025 Wykonawca planuje przystąpić do wykonania zasypek konstrukcyjnych. W kolejnych miesiącach będą kontynuowane prace związane z montażem wyposażenia obiektu. Przy przejściu podziemnym PP-1 trwają prace związane z zasypkami podpór obiektu. Prace mostowe zakończyły się w poprzednim miesiącu na poziomie 30,97%.
W ramach robót branżowych kontynuowano prace związane z przebudową istniejących sieci, które kolidują z budowanym odcinkiem drogi DK 73. W obrębie ulicy Długiej prowadzone były roboty związane z przebudową sieci gazowej oraz elektroenergetycznej. Dodatkowo realizowano prace związane z budową kanalizacji deszczowej, mającej na celu odwodnienie drogi. Prace branżowe zakończyły się w poprzednim miesiącu na poziomie 35,92%.
Poniedziełek, 10/03/2025
Wykonawca w poprzednim okresie sprawozdawczym (luty 2025), w branży drogowej, kontynuował prace związane z podłożem gruntowym w trzech lokalizacjach. Trasa główna została już odhumusowana w ok. 90 procentach.
W branży mostowej, przy estakadzie ED-2, wykonano montaż rusztowań, deskowanie, zbrojenie i betonowanie płyty dolnej segmentu startowego na podporach P2L i P3L, a także montaż zbrojenia, deskowanie i betonowanie ławy fundamentowej podpory P4L oraz filarów podpory P4. Przy wiadukcie (WD-3) nad ulicą Długą, wykonano odbiór podłoża, betonowanie podkładu, montaż zbrojenia, deskowanie oraz betonowanie ławy fundamentowej. Przy moście (MD/PZM-4) z funkcją przejścia dla zwierząt, wykonano montaż zbrojenia, deskowanie i betonowanie płyty ustroju nośnego po stronie prawej. Natomiast przy estakadzie nad rzeką Morawką ED-5, zrealizowano:
- montaż rusztowania, deskowanie, zbrojenie oraz betonowanie płyty dolnej segmentu startowego na podporze P2P;
- montaż zbrojenia, deskowanie oraz betonowanie ławy fundamentowej podpory P3L i P4L;
- betonowanie ławy fundamentowej podpory P3P i P4P;
- montaż zbrojenia i deskowanie filarów podpory P3 i P4;
- betonowanie filarów podpory P4P;
- montaż zbrojenia korpusu i deskowanie przyczółka P5L.
Roboty w tej branży, wykonane w lutym, zostały całkowicie ukończone.
W ramach robót branżowych kontynuowano przebudowę sieci wodociągowej, budowę kanalizacji deszczowej oraz przebudowę sieci gazowej.
Wtorek, 11/02/2025
Roboty Mostowe
W ramach trwającej inwestycji prowadzone są zaawansowane prace mostowe, które obejmują między innymi montaż konstrukcji, betonowanie oraz przygotowanie fundamentów dla poszczególnych obiektów mostowych. Prace te są kluczowe dla realizacji etapu budowy infrastruktury drogowej i mostowej.
Obiekt PP-1:
Zakończono montaż konstrukcji z blach falistych, co stanowi podstawę dalszych prac budowlanych.
Obiekt ED-2:
Na tym obiekcie wykonano montaż i betonowanie fundamentów oraz filarów podpór (P1-P5). W szczególności, zakończono betonowanie korpusów przyczółków oraz fundamentów, a także montaż zbrojenia i deskowania dla słupów.
Obiekt WD-3:
W ramach obiektu WD-3 wykonano montaż i betonowanie korpusu przyczółka w osi A (strona prawa), co stanowi kolejny etap w budowie tej konstrukcji.
Obiekt MD/PZM-4:
W tym obiekcie zrealizowano montaż zbrojenia i deskowania płyty ustroju nośnego zarówno po lewej, jak i prawej stronie jezdni, a także zakończono betonowanie płyty ustroju nośnego od strony prawej.
Obiekt MM/PZM-4b:
Na obiekcie MM/PZM-4b zakończono betonowanie korpusów ze skrzydełkami oraz ustroju nośnego.
Obiekt ED-5:
Wykonano montaż i betonowanie fundamentów dla podpór P3-P5. Obiekt ten wymagał szczególnego skupienia na precyzyjnym zbrojeniu oraz deskowaniu fundamentów, co jest niezbędne do dalszych etapów budowy.
Roboty Branżowe
Dalej realizowane są prace branżowe, które obejmują przebudowę sieci elektrycznych (96%), wodociągowych (97%), kanalizacji sanitarnej (97%) oraz telekomunikacyjnych (98%). Ponadto, trwała budowa kanalizacji deszczowej w różnych lokalizacjach, w tym w km 8+080, 6+525, 5+030, 6+720 i 8+200. Prace obejmowały również usuwanie kolizji sieciowych, w tym przy kolizji gazowej GS-3 oraz kolizjach niskonapięciowych i teletechnicznych w wyznaczonych odcinkach.
Roboty Drogowe
W okresie rozliczeniowym w branży drogowej prace nie były realizowane z powodu niekorzystnych warunków atmosferycznych, które uniemożliwiły kontynuowanie robót. Spowodowały one konieczność wstrzymania prac, jednak przewiduje się ich wznowienie, gdy warunki pogodowe się poprawią.
Poniedziałek, 10/02/2025
Od dnia 07.02.2025 r. na okres około 6 miesięcy, Wykonawca wprowadził Czasową Organizację Ruchu związana z zamknięciem ulicy Długiej w miejscowości Morawica. W obrębie danej ulicy znajduje się jedna z podpór obiektu WD-3, dlatego zamknięcie jest konieczne do wykonania prac w tym zakresie. Objazd do miejscowości Łabędziów od strony Morawicy zaplanowano przez ulice Młyńską i Dwór.
Przeprowadzenie ruchu pieszego przez teren budowy - PLIK PDF
Środa, 08/01/2025
Aktualny stan robót budowlanych obejmuje szereg działań na różnych obiektach. W przypadku obiektu ED-2, zakończono montaż zbrojenia, deskowanie oraz betonowanie fundamentów podpór P1P, P1L, P2P i P2L (100%). Trwają prace przy zbrojeniu, szalowaniu i betonowaniu innych elementów konstrukcyjnych w dalszych częściach obiektu. Na wiadukcie WD-3 zakończono betonowanie korpusu przyczółka w osi A (strona lewa), a zbrojenie i szalowanie korpusu w osi po prawej stronie wykonano w 50%. Na moście MD-4 oraz obiekcie MM/PZM-4 zostały w całości zamontowane prefabrykowane belki typu T, natomiast na obiektach MM/PZM-4a i MM/PZM-4b zakończono prace przy zbrojeniu oraz betonowaniu ustroju nośnego. Na estakadzie ED-5 zakończono betonowanie fundamentów oraz korpusów przyczółków P/L, wykonano w pełni pale CFA oraz zbrojenie i betonowanie filarów.
W obszarze robót drogowych prowadzone były prace ziemne w postawi wymiany gruntu, skupiono się na odwodnieniu budowy na kilkunastu odcinkach oraz zaczęto przygotowania do formowania nasypów kolejnych warstw.
Roboty branżowe obejmują kontynuację prac związanych z zasilaniem obiektów ED-2 i ED-5, przebudową sieci wodociągowych, elektrycznych oraz telekomunikacyjnych. Większość z tych robót zbliża się do zakończenia, w tym przebudowa sieci elektrycznych (95%), wodociągowych (98%), kanalizacyjnych (96%) oraz telekomunikacyjnych (99%).
Piątek, 06/12/2024
Prace na realizowanym kontrakcie w branży drogowej, mostowej oraz branżach infrastrukturalnych są na zaawansowanej poziomie.
W obszarze drogowym wykonano warstwy nasypu oraz zakończono wymianę gruntu na odcinkach trasy zasadniczej, a także odwodnienie na odcinku km 7+670 – km 7+750. Na dodatkowych jezdniach DJ 14a i DJ 14b wykonane zostały prace związane z podłożem, odhumusowaniem, podbudową oraz odwodnieniem. Dla DJ 112 również została zrobiona wymiana gruntu oraz odwodnienie.
W branży mostowej, prace obejmowały m.in. izolację podpór, wykonanie pali CFA, montaż zbrojenia, deskowania oraz betonowanie fundamentów, filarów i korpusów przyczółków w obiektach PP-1, ED-2, WD-3, MD/PZM-4, MM/PZM-4a, MM/PZM-4b i ED-5.
W zakresie robót branżowych w listopadzie, przebudowa sieci gazowych, elektrycznych, wodociągowych i kanalizacyjnych zbliżyła się ku końcowi.
Aktualny stan realizacji prac prezentuje się następująco:
Branża drogowa:
- Pozostały humus na trasie głównej i drogach dojazdowych: 88%
- Budowa płotków herpetologicznych: 95%
- Wymiana gruntu na trasie głównej oraz drogach dojazdowych: 100%
- Formowanie nasypu i wykonanie konstrukcji w km 0+000 do 1+250: 90% / 30%
- Formowanie warstw nasypu i doziarnianie podłoża: 90-95%.
Branża mostowa:
- Fundamenty i betonowanie podpór: 100% (ED-2, WD-3, MD-4)
- Zbrojenie i szalowanie fundamentów oraz filarów: 50-100% (PZM-04A, PZM-04B)
- Betonowanie filarów oraz propsów: 25-50%.
- Izolacja, zasypki wykopów fundamentowych oraz betonowanie ław fundamentowych: 85-100% (PP-1, ED-2, WD-3, MD-4)
- Zbrojenie i deskowanie korpusów przyczółków oraz filarów: 85-100% (MD/PZM-4).
Roboty branżowe:
- Przebudowa sieci gazowych, elektrycznych, wodociągowych i kanalizacyjnych: 94-97%.
Postępujące prace w różnych zakresach kontraktu są zgodne z harmonogramem, co umożliwia kontynuowanie realizacji zgodnie z planem. Wszystkie etapy są monitorowane, aby zapewnić jak najwyższą jakość i terminowość.
Czwartek, 07/11/2024
Trwają prace na wszystkich obiektach mostowych osiągając coraz bardziej zaawansowane postępy. Na obiekcie PP-1 rozpoczęto zasypki wykopów fundamentowych. W obiekcie ED-2 zakończono już prace w zakresie pali CFA P4, P5, P6, a także wykonano beton wyrównawczy na podporach P5 i P6. W obiekcie MD-4 zrealizowano w 100% zbrojenie fundamentu oraz betonowanie w osi A i B. Przy ostatnim obiekcie ED-5 zakończono roboty związane z palami CFA oraz wylano ostatni beton wyrównawczy na podporach P3, P4, P5. Zakończono również zbrojenie oraz betonowanie fundamentu na podporach P1, P2. Całkowite zaawansowanie prac w branży mostowej wynosi ponad 11%.
Na trasie głównej oraz drogach dojazdowych zdjęto już 85% warstwy humusu. Zostało niewiele aby została zakończona budowa płotków herpetologicznych. Prace ziemne związane z wykopami i nasypami są w początkowej fazie, natomiast zakończono już 85% robót związanych z wymianą gruntu na trasie głównej oraz drogach dojazdowych, zgodnie z projektem wzmocnienia podłoża. Trwało również przygotowanie podłoża pod warstwy nasypów oraz prace związane z odwodnieniem budowy.
W zakresie robót branżowych trwa przebudowa sieci gazowych, elektrycznej, wodociągowej, kanalizacji sanitarnej oraz deszczowej. Najbardziej zaawansowane są prace przy przebudowie sieci kanalizacji deszczowej, osiągając 85% realizacji.
Branża Mostowa:
Obiekt PP-1: Wykonano izolację cienką podpór oraz rozpoczęto zasypki wykopów fundamentowych.
Obiekt ED-2: Prowadzone są prace związane z wykonaniem pali CFA, wykopami i betonowaniem podkładu dla podpór P1-P5. Skuto głowice pali CFA oraz montowane są zbrojenia i deskowanie ław fundamentowych P5-P6, a także betonowane są ławy fundamentowe.
Obiekt MD/PZM-4: Zakończono odbiór podłoża, wykonanie betonu podkładowego, montaż zbrojenia i deskowania ław fundamentowych oraz korpusu przyczółka A2 i B1, betonowanie przyczółka B1 i wykonano zasypki ław fundamentowych.
Obiekt MM/PZM-4a: Wykonano odbiór podłoża oraz beton podkładowy pod posadowienie obiektu.
Obiekt ED-5: Prace wykopowe pod posadowienie podpory P5, betonowanie podkładu, skucie głowic pali CFA, montaż zbrojenia oraz betonowanie ław fundamentowych podpór P2-P4 są w trakcie realizacji.
Branża Drogowa:
Na trasie zasadniczej wykonano zdjęcie warstwy humusu, wymianę gruntu, poprawę podłoża, wykonanie nasypów oraz odwodnienie. Zainstalowano także płotki herpetologiczne. Na drogach dojazdowych przeprowadzono wymianę gruntu i wykonanie podłoża pod nasypy na odcinkach DJ 13, DJ 14a, DJ 14b oraz DJ 17.
Postępy prac fundamentowych, nasypowych i odwodnieniowych przebiegają zgodnie z harmonogramem.
Archiwum aktualności